Catch of the day
18 februari 2020

Waar geef jij jouw aandacht aan?



Januari is inmiddels weer voorbij en dit jaar werd de vraag “doe jij mee met ‘dry january’?” vaak gesteld. In talkshows discussieerden professionals en ervaringsdeskundigen over de voor- en nadelen met als eindvraag: wat doe jij op 1 februari? Begin je weer of stop je?

We kennen allemaal het gevoel dat als je iets niet mag, je er de hele dag aan denkt. Probeer maar eens niet aan ‘een roze olifant’ te denken of neem het voornemen ‘ik ga vanaf nu niet meer snoepen of drinken’. Geheid dat je aandacht hier telkens naar toe wordt getrokken.

In het vakgebied van ondersteuner zijn wij gewend om al onze aandacht op de ander te richten: loopt de agenda volgens planning, zijn de voorbereidende stukken gereed, is alles geregeld voor het seminar, zijn mijn collega’s tevreden, etc. En in onze proactieve rol sturen wij tussentijds bij om alles op rolletjes te laten verlopen voor de ander. Daarna gunnen wij tijd en aandacht voor onszelf, of eerlijk gezegd pas nadat ook gezinsleden, familie en vrienden onze aandacht hebben gehad.

Ikzelf heb dit ook jarenlang zo gedaan en ik dacht met succes. Ja, al bijna 20 jaar succesvol als ondernemer met tevreden klanten en collega’s. Iets minder succesvol in de aandacht naar mezelf, mijn familie en vrienden. Mijn aandacht was extern gericht en dit leidde begin 2016 ertoe dat mijn lichaam op de noodrem trapte en ophield met functioneren. Mijn hoofd wilde wel, maar mijn lichaam hield er gewoon mee op. Het was een noodkreet om ‘aandacht voor mij’! Mijn ziekzijn in de burn-out dwong me om mijn aandacht op mezelf te richten. Dat is vreemd als je dat niet gewend bent. Gedurende de 1,5 jaar van herstel ontdekte ik met vallen en opstaan dat je pas echte aandacht aan de ander kan geven, als je ook echte aandacht voor jezelf hebt. En dan bedoel ik niet egocentrisch of egoïstisch, maar bewuste keuzes maken die goed zijn voor jou. En wat goed is voor jou, stroomt automatisch door naar de ander.

Na mijn burn-out heb ik gekozen om te gaan studeren en ik ben inmiddels gecertificeerd Leefstijl- en Vitaliteitscoach. Mijn eigen vitaliteit is in balans gekomen door aandacht te geven aan mijn fysieke, mentale en emotionele behoeften. Daarbij kijk en voel ik naar wat ik nodig heb bijvoorbeeld op het gebied van eten, bewegen, ontspanning en slaap. Mijn emoties mogen er zijn en hoe ik daarmee om ga in combinatie met mijn ratio. Maar bovenal, doe ik datgene waar ik blij van word en heb ik regie over mijn eigen leven. Dit is een heel proces van bewustwording. In deze balans kan ik mijn aandacht nu vanuit overvloed geven aan mijn familie, vrienden en opdrachtgevers. Echte aandacht die ook impact heeft op hun bewustwording van aandacht voor henzelf en hun eigen omgeving.

Bewust zijn en Balanceren zijn mijn wérkwoorden geworden. Het gaat om de wisselwerking, want te weinig van iets maar ook te veel van iets brengt onbalans. Wat je aandacht geeft, groeit en brengt je juist weer in balans. Waar geef jij jouw aandacht aan in 2020?

 

 

Ellen Plug
Interim managementondersteuner & Leefstijl- en vitaliteitscoach

 

 



Reacties via Disqus