Catch of the day
8 juni 2018

Verandering



“We hebben het altijd zo gedaan”…. of “hoezo moet dit anders, het gaat toch goed zo?” Klinkt dit niet heel bekend?  Veranderingen zijn prima maar dan wel bij anderen en niet bij mij.

Waarom werkt het zo? In principe houdt een mens van een zekere mate van stabiliteit. En verandering is prima maar dan wel zoals ik het wil en wanneer ik het wil. Veranderingen door anderen bedacht, waar wij geen invloed op hebben zijn eng, geven een onzeker gevoel en dat is niet prettig. Een gevoel dat bestaande en bekende structuren overhoop haalt is angstig. Het gevoel dat er geen basis meer is. De angst om het niet meer te kunnen of dat het uit je handen glipt.

Er verandert al zoveel in korte tijd. Bijvoorbeeld alle digitale veranderingen of personele veranderingen in een organisatie of veranderingen die van buiten worden opgelegd zoals wetswijzigingen etc. Daarom is het fijn als je het gevoel hebt dat er op sommige punten overzicht en stabiliteit is en blijft. Een paar onderdelen waar het geen chaos is. Alhoewel sommigen heel blij worden van chaos. Hoe meer hoe beter. Toen ik een stuk jonger was vond ik het ook heerlijk al die chaos om me heen, het gaf een hoop energie en adrenaline. Alle veranderingen juichte ik toe, ik was een soort jong hondje, hongerig naar alle vernieuwingen en alles wat ik kon leren. Ik zie het nu ook aan jonge collega’s, ze zijn hongerig naar al het nieuwe, zeker op digitaal gebied. Ik merk dat ik nu inmiddels bij de ‘oudjes’ hoor. Voor de  jonge assistenten is het digitale werken vanzelfsprekend, ze zijn ermee opgegroeid en wij, de ouderen, hebben het ons aangeleerd. Is toch anders. Die gretigheid van de jongere generatie is dus heel herkenbaar. Ik vond het vroeger prettig om met oudere collega’s samen te werken. Ik kon veel van ze leren want hun kennis is waardevol. Een heel raar gevoel dat ik nu die ‘oudere collega’ ben. Maar belangrijker is, maak gebruik van elkaar. Werk samen en sta open voor elkaar en elkaars kennis. Je bent geen concurrenten maar collega’s.

De boodschap van verandering overbrengen is ook een vak. Zoals de Fransen zeggen, c’est le ton qui fait la musique. Plompverloren zeggen: zo gaan we het doen en niet anders, is natuurlijk niet de manier maar helaas komt het wel voor. Ik heb ooit tijdelijk voor een traditioneel bedrijf gewerkt op een secretariaat waar iedereen al meer dan 15 jaar werkzaam was. Alles liep goed en iedereen had zijn eigen goed draaiende werkplek. Als je dan zegt dat het anders en beter kan, is dat zeer bedreigend. Ze deden het al 15 jaar zo en  het enige wat in de loop van de tijd was gewijzigd, was dat er nu digitaal werd gewerkt. Toen ik er een tijdje zat merkte ik dat het inderdaad allemaal prima werkte en functioneerde.  Vervolgens kwam er een nieuw hoofd secretariaat die het allemaal compleet anders wilde. Zij kwam van buiten en had gewerkt bij een hip en dynamisch bedrijf. Ze wilde het secretariaat geheel reorganiseren en het ook hier hip en dynamisch inrichten. Als een olifant in een porseleinkast ging ze tekeer. Er was geen discussie of tegenspraak mogelijk. Tijdens het wekelijks overleg van de secretaresses  probeerden we over ons gevoel te praten maar dat gaf nog meer irritatie. Ze wilde zelfs dat sommige secretaresses voor een andere manager gingen werken. Dat was goed, zei ze, dat geeft nieuwe inzichten. Het maakte iedereen heel onzeker maar dat was volgens haar nu juist de bedoeling: get out of your comfort zone. De sfeer veranderde compleet. Van een gemoedelijke sfeer, werd het een vijandige sfeer, iedereen was op zijn hoede, geen plezier meer, geen fun. Iedereen was de weg kwijt. De gemiddelde leeftijd van de secretaresses was redelijk hoog waardoor men moeilijk weg kon. De managers die tot dan toe alles hadden gadegeslagen en niets hadden gedaan, kregen er nu ook last van. Het werk leed eronder en regelmatig vertelden de secretaresses over hun nare ervaringen met dit nieuwe hoofd secretariaat. Uiteindelijk is haar contract door het management niet verlengd en werd ze gevraagd te vertrekken. Binnen een week was de sfeer als vanouds, iedereen had weer plezier in zijn werk. Zo kan het dus ook gaan.

Als je verandering wilt, breng de boodschap duidelijk over en laat het een team-effort zijn. Je hebt er niets aan als je collega’s als teckels met pootjes in het zand zich tegen je keren. Laat zien wat de betreffende verandering voor iedereen kan opleveren, voor het team, voor de managers, de organisatie etc. What’s in it for me, us and them. Want de boodschap: zo is het en anders niet, werkt niet. Ook niet als van hogerhand veranderingen worden opgelegd. Dan ga je ook met elkaar in gesprek en luister je naar elkaar. Laat zien waarom deze verandering zo belangrijk is voor het management en de organisatie en wat het kan opleveren. Verandering is goed maar de manier waarop het wordt gepresenteerd is misschien nog wel veel belangrijker.



Reacties via Disqus