Catch of the day
5 januari 2016

vakmanschap, verbinding, vertrouwen



Het nieuwe jaar is van start gegaan 

De kerstrozen worden vervangen door vrolijke tulpen en de kerstballen worden weer in vloeipapier gewikkeld. We zijn weer helemaal klaar met de buikschuddende kerstmannetjes en lichtgevende arrensleeën. Echt ieder jaar word ik wéér vrolijk van Chris Rea en zijn “Driving home for Christmas” en ik zwijmel al zo’n 30 jaar bij “Last Christmas” van Wham! Niet zozeer door het nummer zelf, maar vanwege de videoclip! Als je van mijn generatie bent, dan weet je waar ik op doel. Die videoclip speelt automatisch in mijn hoofd af bij het horen van dit nummer. Dat voelde begin jaren 80 als het toppunt van romantiek. Mooie mensen in stoere coltruien ravottend in de sneeuw, verblijvend in een huis met een giga openhaard en pluizige kleden. De spanning spatte van het scherm door stiekem geflirt en de daarbij passende door het lijf gierende hormonen. Maar na de Kerst ben ik dan in één keer toch wel weer klaar met deze nostalgische gevoelens en de toonladders van Mariah Carey. Van de appelflap blijft vanaf deze week alleen de appel over. Het oh zo lekkere, maar ernstig vettige flapje past niet bij één van de goede voornemens.

Gestrande voornemens

Hoeveel goede voornemens heb jij voor jezelf bedacht? Komen afvallen, productiever worden, minder drinken of meer bewegen in dat rijtje voor? Eerlijk gezegd: bij mij wel. Wederom. Ieder jaar weer. Dus ook voor 2016. Het zijn bekende voornemens die op een gegeven moment – vaak vrij vlot – toch weer stranden. Om een algehele desillusie te voorkomen voeg ik meestal een paar voornemens aan het rijtje toe waarvan ik zeker weet dat die het wel gaan halen. Of het in ieder geval tot de lente redden. Sommige worden zelfs volledig in mijn leven geïntegreerd. Reden? Deze voornemens vragen blijkbaar niet om hele grote aanpassingen in mijn dagelijkse gewoontes. Aha. Dat is blijkbaar de crux. Voornemens die strandden vroegen om een structurele verandering van gewoontes. En dat is lastig. Heel lastig. Gewoontes: het woord zegt het al. Wat we onszelf dus voornemen zijn oplossingen van symptomen in plaats van het zoeken naar oplossingen voor problemen. Het is dus een kwestie van gewoontes doorbreken. Simpel.

Multitasken kan niet

Mijn overtuiging was en is dat je alleen maar succesvol kunt zijn als je focus houdt. Je kunt geen 20 dingen tegelijk doen of in ieder geval niet goed doen. Ik ben er ook van overtuigd dat een mens niet kan multitasken. Sorry dames, ook wij niet. Het menselijk brein is daartoe gewoon niet in staat. Je kunt niet meerdere complexe handelingen tegelijkertijd uitvoeren. Je verliest concentratie, bent inefficiënt bezig, het kost uiteindelijk meer tijd en het resultaat is vaak niet bevredigend. Het is niet voor niets dat je je beter niet tegelijkertijd autorijdend en bellend door het verkeer manoeuvreert.

Al 13 jaar houden wij zakelijk duidelijk onze focus. Ook hebben wij altijd goede voornemens voor een nieuw jaar. Of eigenlijk maken we voor ieder jaar nieuwe plannen. Die plannen voeren we – meestal wel – netjes uit. Dat kan ook, omdat we zo gefocust zijn. Het leven hoeft niet ingewikkeld te zijn. Ook voor dit jaar hebben we leuke plannen bedacht waar we in de loop van dit jaar nog bij je op terug zullen komen.

SMP

Het helpt enorm als je voor het uitvoeren van plannen een duidelijke richtlijn hebt. Een meetlat waar we al onze ideeën langs kunnen leggen. Wat onze uitgangspunten zijn en waar we voor staan. Is onze positionering nog steeds helder? Vorig jaar hebben we onze uitgangspunten aangescherpt. Dat zat vooral in de verfijning en verdieping, om daardoor een nog betere breinpositie te kunnen creëren bij relevante groepen in onze markt. Het resultaat is een half A-4tje, waar je echter weken tot maanden mee bezig kunt zijn. Om vervolgens de kernwaarden te kunnen vervatten in enkele woorden: vakmanschap, verbinding, vertrouwen. Dat is onze Single Minded Proposition geworden. Drie woorden. That’s it.

Positioneren is eigenlijk positie kiezen in het menselijk brein. Een scherpe positionering en heldere keuze (focus) zijn nodig om bij onze doelgroep helder onze propositie in te kunnen prenten. Met die duidelijke meetlat in de hand kijken wij er naar uit onze plannen voor 2016 ten uitvoer te gaan brengen. Ik heb er zin in!



Reacties via Disqus