Traditionele kanalen favoriet bij HR-professional
07 augustus 2015Uit een recent gehouden onderzoek onder HR-professionals is gebleken dat slechts 20% van de openstaande vacatures uiteindelijk wordt ingevuld door mond-op-mond-reclame, een doorverwijzing of een persoonlijke aanbeveling. Dat geldt voor zowel leidinggevende, als ondersteunende functies. En 10% van de ondervraagden geeft zelfs aan nooit een managementpositie op deze wijze in te vullen. En dat percentage is 8% voor ondersteunende functies.
Meer vaste medewerkers
Een groot deel van de Nederlandse HR-managers, namelijk 31%, geeft aan in de tweede helft van 2015 meer vaste werknemers aan te gaan nemen. Deze groep verwacht daarvoor nauwelijks gebruik te gaan maken van het eigen netwerk en mond-op-mond-reclame. Een duidelijke voorkeur wordt namelijk gegeven aan traditionele en digitale kanalen, zoals:
- Arbeidsbemiddelaars
- Jobboards
- CV databases
- Social media*
*Uit het onderzoek blijkt tevens dat de inzet van social media –zoals Facebook en LinkedIn –steeds gangbaarder wordt bij de werving.
Kleine verschillen
De verschillen tussen grote organisaties en MKB-bedrijven ten opzichte van de in te zetten kanalen zijn klein: 19% van de HR-managers van het MKB geeft aan gebruik te maken van doorverwijzingen, tegenover 21% van de HR-managers van grootbedrijven.
(Bron: PW De Gids)