Catch of the day
12 oktober 2015

Praatje pot



Het is niet altijd makkelijk een onderwerp te kiezen voor mijn tweewekelijkse blog. Genoeg te vertellen, maar kan het ook altijd? Dat ik het niet over de wereld kan hebben die in brand staat, moge duidelijk zijn. Te groot, te gevoelig, te precair. In het kleine leven van alledag blijven voldoende dilemma’s over. Grote en kleine. Delicate en gênante. Wat te denken van de wc.

Geld stinkt niet

Het toilet bestaat al sinds mensenheugenis. De eerste systemen dateren al van ver voor Christus. Rioleringen en buizensystemen van klei. Aardewerken potten en houten brillen. De Romeinen voerden de “kleine kamertjes” al in. Natuurlijk wel alleen voor de keizers en de gegoede burgerij. Het “plebs” mocht op de emmer. Keizer Nero had nogal wat hobby’s die veel geld kostten. Dus legde hij urinebelasting op aan eigenaren van openbare pispotten en latrines die de urine aan wasserijen en volders (ambachtsmannen in de lakennijverheid) verkochten. Het Romeinse Rijk floreerde, belastingen werden afgeschaft, maar Nero bleef zich te buiten gaan aan uitspattingen. Bij het aantreden van keizer Vespasianus was de staatskas dus leeg. Hij herstelde de financiën mede door de herinvoering van de urinebelasting van Nero. Toen zijn zoon Titus aanmerkingen had op de urinebelasting, liet de keizer hem aan een munt ruiken. En die rook niet. Ook al kwam die van de urine. “Pecunia non olet”: geld stinkt niet.

Lang leve de Koning

Dat de Romeinen toentertijd een beschaafd volk waren blijkt ook uit het vervolg van de toiletgeschiedenis. In de Middeleeuwen waren de spoelsystemen verdwenen en belandde alles in slotgrachten, ravijnen, de vrije natuur, op een mesthoop of gewoon op straat. Met de verspreiding van allerlei nare ziekten tot gevolg. Zelfs in het kasteel van Versailles is nooit één toilet gebouwd. En daar woonden echt heel veel mensen. Het was geen kleine hofhouding zullen we maar zeggen. Gemakstoelen deden hun naam eer aan, want waarom zou je als Zonnekoning je maaltijd of gesprek onderbreken als je toch al zit op een stoel met gat! Lang leve de Koning en de ontdekking van een geurstof genaamd parfum.

Potpourri en geurstokjes

Gelukkig komen alle goede dingen uiteindelijk weer terug; in de 18de eeuw herontdekte men de latrine. Het heeft een paar eeuwen geduurd maar die Romeinen waren dus zo gek nog niet. Wat ben ik blij dat we in deze tijd leven. We hoeven niet door weer en wind buitenshuis naar een apart huisje te gaan dat boven een beerput of sloot staat. WC’s zijn tegenwoordig een belangrijk onderdeel van een huis of kantoor. Daar wordt bijna net zoveel aandacht aan besteed als aan iedere andere ruimte. Het zegt veel over de bewoners of een organisatie. Je kunt er zelfs het karakter of de identiteit van de bewoner uit op maken. Denk aan wanden vol (vakantie)foto’s, spreuken van Loesje, potpourri zakjes, geurstokjes, vermeend lollige toiletbrillen of potten met teksten als “hit the target” (speciaal voor gezinnen met jonge mannen). Hotels en restaurants met gedempt licht, passende muziek, veel kaarsen en poezelige voorwerpen of juist fel licht en hippe muziek.

Uggs, Prada’s en een toilet

Al weer drie jaar geleden betrokken we ons huidige kantoor. Het was werkelijk een geweldig proces om daar naartoe te werken. We konden zoveel van onszelf en onze corporate identity hierin kwijt en laten zien. Dan is een traject van “Plan van Wensen” via verbouwing tot verhuizing binnen een jaar niet eens slecht. Het moodboard vulde zich met begrippen als rust, communicatie, vooruitstrevend, zacht, netwerken, ruimtelijk en “niveau zonder chic”. En vakmanschap, verbinding en vertrouwen. Henk Smits van DOES ZevenendZes uit Laren stond ons bij en heeft de kwaliteiten als luisteren, intuïtie en empathie weten te vertalen naar onze werkomgeving. Maar ook de voor ons onontbeerlijke waarden als privacy en discretie. Waarden die voor ons belangrijk zijn om opdrachtgevers en kandidaten duurzaam aan ons te kunnen binden. We werken hier heel fijn en als je nog niet bent geweest: voel je welkom. Koffie en thee zijn er altijd.

En de toiletten? Hoe vertaal je alle elementen waar wij voor staan in een toilet? Passend bij onze waarden? Als je toch bij ons bent: poeder je neus of was gerust je handen. Sinds vorige week zijn onze toiletten geheel in stijl en look & feel van ons kantoor gebracht. Zoals Henk ooit zei: “er moet een werkomgeving ontstaan die past als een paar goed ingelopen Uggs en die de uitstraling heeft van een paar Prada’s”. Nu zelfs voor ons toilet. Ook dat is kwaliteit.



Reacties via Disqus