Catch of the day
7 april 2020

Luisteren met aandacht



Jarenlang heb ik verschillende functies als leidinggevende en ondersteuner met veel plezier en voldoening vervuld. De officiële benamingen waren o.a. bestuursassistent/secretaris voor RvC en bestuur en coördinator. Officieus deed ik echter zoveel meer. Naast leidinggeven en ondersteunen werd ik in de loop van de tijd sparringpartner, vertrouwenspersoon, bemiddelaar, coach en teamverbeteraar. Taken die ik eigenlijk leuker vond dan leidinggeven en ondersteunen. Het werd dus ‘zaak’ deze taken officieel te maken en ik ben hiervoor de benodigde opleidingen gaan volgen.

Vervolgens ben ik mijn eigen praktijk gestart, een jarenlange, stille wens die werkelijkheid werd. Met ‘In-B-tween advies’ help ik klanten met hun personele vraagstukken, problemen en uitdagingen waarbij ik samen met hen op zoek ga naar de gewenste oplossing.

Transformatie

De vlinder die je in het logo (onderaan deze blog) ziet staat voor transformatie. Voordat dit dier in allerlei kleuren en formaten mag rondfladderen moet het een hele weg afleggen. De groei begint als rups, vervolgens de innesteling in de cocon (retraite) en eenmaal ingesponnen start het ingewikkelde proces van gedaanteverwisseling. En dan is het moment daar om uit te breken, de cocon te verlaten, de vleugels te ontvouwen en als nieuwe, frisse gedaante te gaan fladderen. Een voorbeeld dat niet alles eeuwig is en hoe dingen in positieve zin kunnen veranderen. Anders dan de rups die maar één keer vlinder kan worden, kunnen wij als mens meerdere transformatiemomenten hebben.

Welke aandacht is gewenst?

Maar wát hebben mijn klanten nu precies nodig? Door goed te luisteren en vragen te stellen probeer ik allereerst de vraag helder te krijgen. Wat hebben zij nodig in plaats van wat denk ik dat zij nodig hebben … Mensen zijn zo gewend op ‘de stoel van de ander’ te gaan zitten en het zelf in te vullen. Maar dan loop je het risico niet echt te luisteren en mis je de essentie van de hulpvraag.                      

Iedere specifieke rol die ik in mijn praktijk vervul vraagt weer een andere aanpak.

Mediator

Als mediator moet ik goed, oprecht en betrokken luisteren naar ieders verhaal zodat alle zorgen en belangen op tafel komen en de aandacht eerlijk tussen partijen verdeeld kan worden. Alleen op die manier wordt neutraliteit geborgd. Vervolgens zoek je gezamenlijk naar de gewenste insteek, passende mogelijkheden en werkbare oplossingen, waarbij de focus op de toekomst ligt; dit geeft een positief en duurzaam resultaat. Ten slotte worden afspraken gemaakt waar alle betrokkenen achter staan.

Teamconflictmediator

Als teamconflictmediator moet je naast dat wat je standaard als mediator doet, systemisch denken en ‘ontschuldigen’ centraal zetten om zo de samenwerking te optimaliseren. Daarbij is communicatie essentieel.

Extern vertrouwenspersoon

Als extern vertrouwenspersoon ben ik de veiligste gesprekspartner die er is; een soort thermometer van de organisatie die weet wat er speelt. 

Coach

Als coach is het mijn doel dat cliënten uit hun burn-out komen, in balans zijn, energie krijgen en behouden en in hun kracht komen. Denken in oplossingen in plaats van problemen en de samenwerking optimaliseren om te kijken wat er functioneel nodig is om verder te kunnen.

Hoe onderscheid je je?

De vraag die regelmatig gesteld wordt, is hoe onderscheid je je in dit vak, waarom moet ik voor jou kiezen?

Ik denk dat iedereen goed kan zijn in zijn vak en dat wij allemaal kwaliteiten hebben. Het gaat om de klik, je mensenkennis en hoe je die inzet. Heb jij een klik met je klant, luister je naar zijn behoefte, waar liggen zijn uitdagingen en wat kan jij hierin bieden?

Het gaat erom je klant en zijn behoefte centraal te zetten, zonder een oordeel maar met begrip, met het gewenste luisterend oor en de benodigde know how, om vervolgens samen met je klant te kunnen werken aan de gewenste oplossing.

 

 

Bernadette Hes-Boots

 

 



Reacties via Disqus