weten wat er speelt
kennis delen

Lichaamsbeweging als hersengymnastiek

08 september 2015

"Lichaamsbeweging als hersengymnastiek." Onder deze titel staat in het Parool van 5 september 2015 een interessant interview met Prof. Erik Scherder. Fysieke inactiviteit is funest voor onze mentale capaciteiten. “Je komt ’s middags nooit tot een goed idee als je de hele dag gezeten hebt”.

De hoogleraar (VU) klinische neuropsychologie is een warm pleitbezorger van bewegen. En dat niet één of een paar keer per week, maar elke dag regelmatig. Ook op het werk.

Fiets naar kantoor, maak gebruik van de fitnessruimte (als die al aanwezig is; laat de OR hier anders om vragen bij de directie), vergader staand, neem de trap en niet de lift, et cetera. Het is onvoldoende om één of twee keer per dag te bewegen. De rest van de dag zit je dan immers toch weer uren achter elkaar stil. Na 2 of 3 uur zitten ben je al weer helemaal fout bezig en moet je er voor zorgen dat je stofwisseling weer op gang komt.

Wat in kantoren gebeurt is desastreus volgens Scherder. Je hebt geen goede ideeën meer in de middag als je de hele ochtend gezeten hebt. Daarbij komt dat als je de hele dag inactief bent je ’s avonds moe bent. Door zitten worden de hersenfuncties minder en actieve hersenen heb je nu juist nodig om initiatief te nemen.

Als je ’s avonds moe bent heb je eigenlijk nergens meer zin in. Na een dag zitten staat de sportschool je tegen. Als je dan wél gaat kom je daarna herboren thuis. Zoals het ook beter is als je moe bent om een stevige wandeling te maken dan voor de buis te hangen. Na zo’n wandeling voel je je weer fit.

Niet voor iedereen is dezelfde bewegingsinspanning nodig. Het gaat erom dat je hartslag omhoog gaat tijdens het bewegen. Je moet merken dat je je inspant. Dan is er een betere doorbloeding van het brein en dat is wat je nodig hebt.

 (bron: Het hele interview met Scherder staat in Het Parool van 5 september jl. in het katern Wetenschap op pagina 37.)