Catch of the day
7 maart 2018

Kleur bekennen



Na het succes van de workshop Apenstreken op de werkvloer vorig jaar, borduren wij dit jaar graag voort op het thema communicatie. Dit keer niet ons (sociale) gedrag zelf als onderwerp, maar een non-verbaal communicatiemiddel dat effect heeft op een ieders houding en gedrag: kleding.

Gisteren verwelkomden Pro Assistance en styliste Carina van der Kloet een select gezelschap assistants uit de regio Zuid-Holland in het Worldhotel Wings te Rotterdam voor de workshop Styling & Imago. Carina is gespecialiseerd in de boodschap die je uitstraalt en wenst over te brengen met je kleding. Zij geeft trainingen en stylingadvies aan onder andere politici, management, ondernemers en diplomaten.

Na de ontvangst in het hotel startte de ruim twee en een half uur durende workshop.

Met een van de teasers bij start ‘mensen moeten mij aannemen voor wie ik ben, niet voor hoe ik eruit zie’, wordt in een zaal vol lacherige maar ook realistische vrouwen direct afgerekend. Want ‘naar je eerste date ga je toch ook niet met je krulspelden nog in?’. De discussie over het belang van kleding en de vanzelfsprekendheid dat dit zowel zakelijk als privé gemoedstoestand, gedrag en houding beïnvloed, hoeft duidelijk niet gevoerd te worden.

De ervaren Carina wisselde vervolgens geanimeerd theorie af met praktische tips en soms ook wel confronterende voorbeelden van hoe kleding voor of tegen je kan werken.

We leren onder meer dat een meer aangesloten pasvorm en een groter licht/donker (kleur)contrast, kracht, formaliteit en autoriteit uitstraalt. Dit contrast is een samenspel in en met je kleding zelf, je gezicht, ogen, haar en huidtoon. Dit alles correspondeert met aan het ene uiterste een formele en autoritaire uitstraling en een respectievelijk sociale en informele uitstraling als andere uiterste. Daarnaast spelen onze associaties met kleuren zelf nog een rol; het is dus een ingewikkeld samenspel, heel persoonlijk en all in the details.

De veelal verrassende feedback van Carina op de persoonlijke styling van willekeurige deelnemers was praktisch. De feedback illustreerde onder meer het verschil tussen denken dat we snappen welke kledingkeuze onze bijvoorbeeld introverte/extraverte/gesloten of open persoonlijkheid onderstreept en wat werkelijk de boodschap is die je aan het publiek overbrengt met de kledingkeuze. Confronterend hoe het merendeel zich in meer ‘ingetogen’ tinten en kleuren veilig en zichzelf waant; met kleur bekennen kun je juist vaak beter je persoonlijkheid onderstrepen.



Reacties via Disqus