weten wat er speelt
kennis delen

Innovatie in recruitment

16 oktober 2015

Deze week organiseerde Recruiters United in de Zilveren Toren Amsterdam (kantoor van Business Talent Network) het Recruitment Innovation Event 2015. Een event voor recruitment en arbeidsmarktspecialisten waar de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van employer branding uitgebreid aan bod kwamen. Er werd onder meer gesproken over ‘the trust factor’, ‘social recruiting’ en het plezier van werken.

The trust factor

Bill Boorman, Managing Director (Technology & Innovation) bij RecruitingDaily.com, sprak over ‘The trust factor’. De arbeidsmarkt is in beweging. En daarmee ook de wijze waarop we in contact komen met potentiële medewerkers. We hebben vandaag de dag snel de beschikking over (persoonlijke) gegevens van potentiële medewerkers. Het is allemaal binnen handbereik terwijl we tien jaar geleden nog niet spraken over persoonlijke data. Maar in de huidige digitale wereld is dat aan de orde van de dag. En hoe fijn ook, het gevaar schuilt in het gemak waarmee conclusies op basis van die gegevens getrokken worden. Die conclusies gaan de recruiters dan ook niet meer verder helpen. Social recruiting wel: tijd steken in het aangaan en onderhouden van relaties. Erachter komen wie nu werkelijk de persoon achter de specialist is. Wat hem of haar drijft. Door oprecht geïnteresseerd te zijn in de mens (vaak genoeg ook op privé vlak). Op een persoonlijke en natuurlijke manier. Zodoende ontstaat er een vertrouwensrelatie, een 'trust factor'. En daarmee is dan een goede basis gelegd om elkaar verder te helpen. Oprechte, sociale interesse en persoonlijk contact als voorwaarden voor het verkrijgen van vertrouwen dus.

Daarbij is recruitment ook marketing geworden. Om specialisten te werven, dienen organisatiedoelen helder te zijn. Moeten kernwaarden bepaald zijn en helder worden uitgedragen. Zeker in tijden van schaarste (door concurrentie!) moet duidelijk zijn aan welke kernwaarden de professional zich wil binden. En hoe deze professionals geïnspireerd willen en kunnen worden. Wat hun enthousiasme, passie en werkplezier doet groeien.

Kwetsbaar opstellen

Organisaties, zo gaat Boorman verder, zouden zich kwetsbaarder op moeten durven stellen. Eerlijker zijn. Niet alleen vertellen over de successen, maar ook over zaken die minder goed gaan. Of over het ontbreken van bepaalde (cultuur)aspecten die een specialist juist zoekt. Het is deze eerlijkheid die vertrouwen kweekt. En waardoor mensen graag bij je komen werken. Een nieuwe medewerker zou dan ook niet verrast moeten zijn zodra hij/zij er eenmaal werkt. Het beeld dat geschept is, moet het juiste zijn. Kloppen met de realiteit. Boorman maakt vervolgens nog duidelijk dat een slechte cultuur niet bestaat. Wel een slechte ‘fit’. In dat kader spreekt hij over het vinden van de juiste 'touchpoints' van specialisten. Wat drijft hen? Wat vinden ze belangrijk? Waar zijn ze naar op zoek?

Van moeten naar willen

Een andere spreker tijdens dit event was Floris Evers, voormalig Olympisch hockeyer en thans partner bij Peak4. Hij benadrukte dat talent maar weinig voorstelt als de echte motivatie ontbreekt. “Als je van ‘moeten’ naar ‘willen’ gaat, wordt alles leuker! Het is zonde om in routine te komen; je doet jezelf tekort. Je zou moeten zeggen: ‘Ik hoef niet te werken, ik wil werken”. Ook Evers sprak over de noodzaak om je te verdiepen in de mens. Te achterhalen wat de drijfveren zijn.

Waar het vroeger nog om routine draaide en om zekerheid van werk, draait het vandaag de dag om innoveren. Om jezelf uit te blijven dagen en te doen wat je wilt. Het draait om hard willen werken en het enthousiasme waarmee je dat doet. En ook spreker Huub van Zwieten, oprichter van Talent First en auteur van het boek “365 vakantiedagen” maakte in zijn presentatie duidelijk dat werk veel leuker wordt als het vanuit een persoonlijke drive komt. Als je je 100% kunt geven in je werk, draagt dat bij tot het persoonlijk geluk.

Volgens Van Zwieten is er bovendien behoefte aan authenticiteit op de arbeidsmarkt. Naar mensen die uniek zijn. Naar, zoals hij het zelf verwoordt, ‘gekleurde muizen’. Mensen die zeggen: “Thank god it’s Monday!”. Mensen die met het juiste werk bezig zijn en blij zijn om te werken. Dit in tegenstelling tot de gestampte muizen (bijvoorbeeld mensen na een burn-out die bewustere keuzes moeten leren maken) en de grijze muizen (reactieve mensen die op routine werken, verzekerd willen zijn van werk).

De genoemde ontwikkelingen houden we nauwlettend in de gaten. Wij zijn er namelijk ook van overtuigd dat we onze kandidaten pas verder kunnen helpen als we weten wat hen drijft en waar zij door geïnspireerd raken. Welke cultuur bij hen past, en welke juist niet. Daar steken we tijd en aandacht in. Om de juiste ‘fit’ mogelijk te maken en het plezier in hun werk te vergroten.