Het nieuws is op
OPINIE - 20 april 2017 - Door Kim Kuiper-Leeuwerke.De afgelopen dagen stonden er weer meerdere artikelen in de “grote” landelijke kranten zoals de NRC en De Telegraaf over Secretaressedag. Alsof het wereldnieuws is, maar het komt ieder jaar weer terug, net als de dag van de apothekersassistent, de dag van de systeembeheerder, CAPSLOCKDAG, de dag van de ingenieur (gisteren, woensdag 19 april) en de dag van de slager (morgen, vrijdag 21 april). Waarom moeten de media hier dan ieder jaar zoveel aandacht aan besteden? Is het nieuws op? Begrijp me niet verkeerd, ik vind het geweldig dat er aandacht wordt besteed aan het secretaressevak, maar het zijn niet bepaald de meest informatieve of positieve artikelen.
In de artikelen wordt vooral beschreven hoe het vak verdwijnt door middel van de technologie. Alsof de technologie de werkzaamheden van complex agendabeheer compleet overneemt, de vergaderingen voorbereidt of de notulen zelf opstelt. Technologie is louter een middel om de werkzaamheden efficiënter uit te kunnen voeren en daardoor meer tijd te creëren voor andere ondersteunende werkzaamheden. Zegt het feit dat secretaressen hun takenpakket uitbreiden met HR-taken of financiën niet meer iets over déze beroepsgroepen?
Sinds het begin van deze eeuw is het aantal secretaressen volgens de kranten gehalveerd en is nog een groot deel van de overgebleven secretaressen sinds de crisis werkeloos. (Lekker om deze dag dan nog even extra onder hun neus te wrijven, maar dat terzijde.) Wordt er dan ook wel gekeken naar de verschillende functienamen die tegenwoordig worden gebruikt of de taken die zij uitvoeren? Personal Assistant, Management Assistant, Executive Assistant, Team Assistant, Administrative Assistant, Directiesecretaresse, Secretaresse, of zoals wij het samenvatten: management ondersteuners. De basis van al deze functies is en blijft: het ondersteunen van een manager, team of directeur zodat hij/zij zijn/haar/hun taak nog beter en efficiënter kan of kunnen uitvoeren. Het kopje koffie halen staat meestal niet meer in de functieomschrijving, de nadruk is meer komen te liggen op de gastvrije rol waarbij de secretaresse eerste aanspreekpunt is voor interne en externe relaties en weet wat er in de organisatie speelt. Agendabeheer voert desalniettemin nog regelmatig de boventoon. Daarmee blijft het wel een ander vak dan dat van een receptionist(e ) of gastvrouw of –heer.
Waardering tonen voor de management ondersteuner vind ik ook een absolute must, net als het tonen van waardering aan alle andere medewerkers. Niet op 1 specifieke dag per jaar, maar gewoon als hij/zij iets goed heeft gedaan. Een complimentje is zo makkelijk gegeven. Misschien is het zelfs wel veel oprechter dan een bosje bloemen.
Om nog even terug te komen op het publiceren van artikelen omtrent de secretaresse: ik begrijp dat het ook lastig is om telkens nieuw nieuws te vinden. Zeker met alle vloggers, bloggers en actieve sociale mediagebruikers die zelf het laatste nieuws al delen. Wat heb je dan nog te melden? Misschien dan maar een keer inzoomen op de dag van de banaan?