Catch of the day
10 juni 2020

Een goed gesprek



Herken je dat? Je zit met iemand aan de telefoon, je hebt een gesprek en iemand vertelt iets. Je denkt dat die persoon klaar is met de zin en je wilt daarop reageren. Maar je gesprekspartner is nog niet klaar en praat verder.

Mijn vader zei toen ik klein was regelmatig: “Ilona, luister je wel?”. Gek genoeg moet ik daar vaak aan denken als ik iets wil zeggen en de persoon aan de andere kant van de lijn is nog niet uitgesproken.

Tijdens Covid-19 werken meer mensen thuis en zijn we ineens afhankelijk geworden van een telefoon en/of online vergadertools zoals MS Teams, Zoom, Google meet en andere programma’s. Bij sommige programma’s kun je iedereen zien, bij andere programma’s  niet. Het komt dus op een andere manier van werken aan. Je bewust zijn van wat jouw aandeel is in en welke invloed jij kunt hebben op het gesprek is hierin belangrijk.

Maar welke houding zorgt ervoor dat gesprekken plezierig verlopen? Allereerst is het belangrijk om je bewust te zijn van jouw rol tijdens het gesprek en je ook bewust te zijn van hoe de ander in het gesprek zit. Luisteren, vragen stellen en aandacht hebben voor je gesprekspartner helpen hierbij.

Het is in ieder geval essentieel om vragen aan elkaar te stellen.

Luisteren, onze stem en intonatie zijn momenteel de belangrijkste tools die we tijdens het voeren van gesprekken hebben.  

Waarom is luisteren zo belangrijk? In een interessant artikel van de Denksmederij staat: Buddha zei: “als je mond open is, leer je niet”. Als je praat heb je de controle over het gesprek. Luister je, dan geef jij de ander de ruimte in het gesprek. Door ruimte te geven, kun je informatie van de ander achterhalen die je nodig hebt om de klant optimaal te helpen. Persoonlijke verbinding met je contactpersoon maken schept een band tussen jou en de ander. Wat ik tijdens gesprekken merk is dat de ander niet altijd direct een oplossing wil. Iemand wil aandacht en begrip voor zijn/haar situatie. Daarna kun je pas de brug slaan naar een doel.

Miscommunicatie of de woorden van de ander op een andere manier interpreteren dan ze waren bedoeld, zijn valkuilen in een tijd dat we geen face2face gesprekken voeren. Luisteren naar hoe de klant ervaart wat je hebt gezegd, is dan ook de sleutel tot een goed gesprek. En gek genoeg zegt stilte vaak meer tijdens de gesprekken dan het praten zelf. Maak daarom vooral gebruik van die stilte. Als je goed luistert hoor je meer en kom je er beter achter hoe de ander jou ervaart. En daarmee kom je vervolgens tot een veel constructiever gesprek.

 

 

Ilona Kowalski

Trainer sollicitatievaardigheden en loopbaancoach



Reacties via Disqus