weten wat er speelt
kennis delen

De cirkel is rond

OPINIE - 12 februari 2014

Een raam naar de wereld

En niet vergeefs. Na verloop van tijd werd Orlows vermoeden bewaarheid: de aankleding van de fabriekshal had een positief effect op de productiviteit en de felgekleurde, monumentale kunstwerken hadden hun bestaansrecht bewezen. Ze werden een onmisbaar onderdeel van de bedrijfscultuur en onderstreepten het belang van een goede werksfeer. Het rumoer onder de werknemers bedaarde en een van hen omschreef achteraf de aanwezigheid van de kunstwerken heel beeldend als “een raam naar de wereld’. 

Het ‘Joie de Vivre’-project, dat uitmondde in de beroemde Peter Stuyvesant-collectie, is een aansprekend voorbeeld dat een plezierige werkomgeving een positief effect heeft op het welbevinden en de prestaties van medewerkers.

Karakteristiek zestigerjaren pand

Maar wat te doen als je geen kunstcollectie ter beschikking hebt - en misschien wel niet eens de wanden om ze aan op te hangen - en wel een optimale werkomgeving wilt creëren? Een omgeving die de visie en drijfveren van het bedrijf weerspiegelt; waarin medewerkers gedijen en bezoekers zich thuis voelen?

Dit vraagstuk legde Pro Assistance aan mij voor toen zij hun nieuwe pand aan de Van Heenvlietlaan in Amsterdam op het oog hadden. Een prachtige locatie in een robuust zestigerjaren pand. Maar tegelijkertijd met de uitdaging om een compromis te vinden tussen de bouwkundige beperkingen uit die tijd en de wensen van deze tijd van het Pro Assistance team. 

Uggs en Prada’s

Het ‘Plan van Wensen’ lag snel op tafel. Ideeën over de gewenste uitstraling van het pand, de sfeer en de functionaliteiten vloeiden als vanzelf voort uit het business model van Pro Assistance: zakelijk, persoonlijk en met oog voor detail.

De werkprocessen, de overlegmomenten, de interne dynamiek en de behoefte aan privacy vormden de basis van het inrichtingsplan, evenals de vloeiende lijnen die in het Pro Assistance logo te vinden zijn. Met deze ingrediënten moest een werkomgeving ontstaan die past als een paar goed ingelopen Uggs en de uitstraling heeft van een paar Prada’s. 

Vrouwelijk en vertrouwelijk

Het moodboard vulde zich al snel met begrippen als rust, communicatie, vooruitstrevend, zacht, netwerken, ruimtelijk en ‘niveau zonder chic’. Heel kort samengevat: met de begrippen ‘vrouwelijk’ en ‘vertrouwelijk’. De kern van Pro Assistance op een enkele Post-it. Vrouwelijk omdat het team – as we speak – louter uit vrouwen bestaat en opereert in een vakgebied waarin kwaliteiten als luisteren, intuïtie en empathie essentieel zijn. Vertrouwelijk omdat waarden als privacy en discretie voor Pro Assistance onontbeerlijk zijn om opdrachtgevers en kandidaten duurzaam aan zich te binden.

De uitwerking

Hoe vertaal je zo’n klein geel notitiebriefje in een complete inrichting? Al vanaf de eerste schetsen zijn de genoemde golvende lijnen uit het Pro Assistance logo terug te vinden en ontstonden er cirkelende, wervelende bewegingen. In werkelijkheid worden ze gevormd door dramatische, maar tegelijkertijd ingetogen, gebogen wanden en gordijnen die de hoekige contouren van de ruimte camoufleren. Ze geven warmte en intimiteit, maar zorgen tegelijkertijd voor een flow en beweging. 

En verder: olijfessen, warm aanvoelende tafels, lichtbronnen met verschillende functionaliteiten en een ‘wall of fame’ waarop het hele team verbeeld wordt door zestien houten poppen. Een weldadig aandoende rust – voor oog en oor – die uitnodigt om je op je gemak te voelen, doorkruist met voldoende onverwachte elementen en pit om alert te blijven. 

En zo is de cirkel rond. Wat in de jaren zestig begon als een experiment in een fabriekshal, vertaalt zich anno nu in een gebouw uit diezelfde periode in een werkomgeving waar medewerkers, opdrachtgevers en kandidaten zich wel bij voelen. Omgeven door cirkelvormige wanden. 

Door: Henk Smits, interieur architect
www.doeslaren.nl