Catch of the day
22 april 2020

Blozen



‘Sanquin, zeg je? Euh, er gaat geen belletje rinkelen. Ooooh, de bloedbank, bedoel je! Ja, die ken ik wel.’

De afgelopen vier jaar heb ik die zin minimaal een keer per week gehoord. En als marketingmanager en communicatieprofessional stoorde mij dat elke dag. Het maatschappelijke werk van mijn team (donors werven en behouden) zou zoveel eenvoudiger zijn als onze organisatie net zo tot de verbeelding sprak als bijvoorbeeld Heineken of Coolblue. Moet je eens voorstellen: Sanquin net zo cool als Heineken – wat natuurlijk veel meer is dan een biermerk – en net zo urgent als Coolblue (iedereen heeft er wel eens iets gekocht).    

Naamsbekendheid speelt een essentiële rol. Als je bekend bent met een organisatie – als het een beeld oproept – dan kun je mensen confronteren met de noodzaak en vragen om een bewuste keuze te maken voor bloed- of plasmadonorschap.   

Maar naamsbekendheid opbouwen is ongeveer hetzelfde als vertrouwen vergroten: het komt (normaal gesproken) te voet. Oftewel, het duurt een hele poos en is (in ons geval) niet te koop. We hebben geen geld voor dure landelijke televisie-, radio of abricampagnes.

Anderhalve meter-regels

Het is een open deur, maar in de afgelopen vijf weken werd alles anders. Voor ondernemers en werknemers. Voor ouders en kinderen. Voor huurders en verhuurders. Voor Sanquin Bloedbank en dus ook voor onze marketingcommunicatieafdeling.

We werden geconfronteerd met de anderhalvemeter-samenleving en alle RIVM-adviezen die daarbij horen. Dat betekent voor ons dat we in de eerste dagen na de 16-maart-speech van Mark Rutte in debat waren met de landelijke en de lokale politiek of onze bloedvoorziening tot de vitale sectoren behoort. En of er dus een uitzondering gemaakt kan worden voor de bloedvoorziening als het gaat om de anderhalve meter-regels.

Niet in de wachtruimten, of aan de balie. Daar houden we keurig anderhalve meter afstand tussen personeel en donors (onderling). Ook passen we triage toe bij de voordeur en werken we enkel met gezonde mensen en roepen we enkel gezonde donors op. Daar zijn we heel strikt in. Een kuchje? Verhoging? Van uzelf of van een huisgenoot? Dan kunt u helaas niet naar binnen en geen donatie doen. Het spijt ons.

Onze donorbedden zijn verder uit elkaar gezet en daar waar het onmogelijk is, gebruiken we de locaties bed-om-bed om toch tot de gewenste afstand te komen en bloed geven veilig te houden. Maarja, die anderhalve meter…. Wanneer onze donor-assistent moet aanprikken – de naald in de arm - dan is er lijfelijk contact. Gelukkig beseft iedereen in Nederland dat de bloedvoorziening door moet draaien. Ons personeel en onze donors zijn geweldig. Zij beseffen ”de show must go on” om de levens van tienduizenden patiënten per jaar te redden.  

Kracht van de media

We hebben de afgelopen weken 24/7 gewerkt om met marketing en communicatie Sanquin klaar te stomen voor deze coronamarathon. Het is voor iedereen een slijtageslag. Dat begon al in de weken vóórdat Mark Rutte zijn nu al befaamde “Let een beetje op elkaar” uitsprak. 

Met man en macht probeerde Sanquin de Nederlandse bloedvoorraad bovenmatig op peil te brengen. Om een eventuele toekomstige dip in onze voorraad te kunnen opvangen. Bloed kun je niet zomaar kopen, we moeten het in Nederland inzamelen en Sanquin is daar de enige bevoegde organisatie voor.

Maar hoe je dat doet: de voorraad ophogen? Daar is een trucje voor: je roept meer donors op dan je eigenlijk nodig hebt. Een kunstgreep met een duidelijk doel: ziekenhuizen te allen tijde kunnen blijven voorzien van bloed.

Daar hebben we overigens keihard de hulp van de media bij nodig gehad. Als wij merken dat onze bloedvoorraad niet op peil is en Hart van Nederland opent haar uitzending met “Bloed tekort in Nederland”, dan geven donors massaal gehoor aan hun oproep en liggen al onze donorbedden vol. Het is de magische kracht van de media waar wij ontzettend dankbaar voor zijn. 

En met die magische kracht veranderde het beeld van Sanquin van een Huh-Wie-Is-Dat-organisatie in een organisatie die de afgelopen weken bijna elke dag werd uitgelicht in een van de landelijke nieuwsrubrieken. Dat is ongeëvenaard voor onze organisatie en daar blozen we eerlijk gezegd ook wel van. We zijn een wetenschappelijk instituut, toonaangevend op het gebied van bloed en aanverwanten in de wereld. Maar in de spotlight staan? Nee …. We zijn geen Heineken of Coolblue!

Toch?

Met beide benen op de grond

In die korte vraag schuilt een twijfel. Want het is wel erg hard gegaan met onze naamsbekendheid de afgelopen weken. Het bolwerk Sanquin met haar researchafdeling en talloze wetenschappelijke studies wordt maximaal ingezet in deze coronacrisis. Dat vinden wij normaal als maatschappelijke organisatie. Het enige verschil is dat het nu breed uitgemeten wordt: van Jinek tot SBS en zelfs in de corona-update van VWS-minister Hugo de Jonge werd Sanquin genoemd.

Er wordt gesproken over ons onderzoek onder duizenden donors, dat aangeeft hoe breed het coronavirus al is verspreid in Nederland en hoe snel we als samenleving immuniteit kunnen opbouwen tegen de ziekte. Ook is er aandacht in de media voor Sanquin Diagnostiek en het Nationaal Screeningslaboratorium Sanquin (NSS) die de overheid te hulp schiet bij het testen van zorgverleners op een coronabesmetting. En tot slot staat Sanquin vaak in het nieuws met het inzamelen van bloedplasma van genezen coronapatiënten, wat voor ziekenhuizen essentieel is in een zoektocht naar een vaccin.  

Ondertussen blijven we met beide benen op de grond staan. We zijn een maatschappelijke organisatie in dienst van alle Nederlanders. De coronacrisis vinden we net als iedereen verschrikkelijk, we worstelen net als alle andere organisaties met de uitvoerbaarheid van de maatregelen en zijn ontzettend trots op ons personeel dat in de frontlinie de bloedvoorziening onveranderd laat draaien.

En de vraag “Sanquin zeg je …..?” Die heb ik al weken niet meer gehoord. We gaan binnenkort een naamsbekendheidonderzoekje houden onder Nederlanders …. Ik kijk er met een brede glimlach naar uit.  

 

Jan Bakker
Manager Donorcommunicatie, Interne Communicatie en Strategie
Sanquin Bloedbank



Reacties via Disqus