weten wat er speelt
kennis delen

Bevlogenheid

12 oktober 2016

Afgelopen maandag 10 oktober vond het jaarlijkse Recruitment Innovation Event plaats in de Zilveren Toren, hartje Amsterdam. Een prachtige plek, zo op de elfde verdieping, kijkend over veranderend en telkens vernieuwend Amsterdam.

Oscar Bielefeld van Business Talent Network opende op energieke wijze de middag: nieuwsgierigheid is het overkoepelende thema dit jaar. De belofte is dat we vol energie de middag zullen afsluiten.

‘Bedrijvendokter’ Anton Wiggers verzorgt de eerste presentatie. Het doel? Verwarring creëren, zo zegt Wiggers. Wij als publiek worden ‘meegenomen’ in de vooruitgang, een wervelwind van technologische ontwikkelingen en dito termen passeren de slides. De slides illustreren inderdaad dat de huidige ontwikkelingen sneller gaan dan ik bij kan houden. ‘Singularity’, ‘robotisering’ en constante ‘disruptie’ in bedrijven en samenleving ; deze ontwikkelingen zorgen ervoor dat er minder mensen bij de wensen van bedrijven passen[1]. Een van zijn conclusies over de nabije toekomst: mismatch tussen werknemer en werkgever zal exponentieel groeien wanneer Singularity zich aandient in 2035. Wiggers heeft het voor elkaar: verward en nieuwsgierig vraag ik mij af wat mens en organisatie zelf met deze onvermijdelijke ontwikkelingen moeten en kunnen.

Ik heb gekozen voor een break-out sessie die naadloos aansluit op mijn vraag. Onder begeleiding van econoom Elco Schaufeli en coach Elze Versteeve van GRIP word ik teruggefloten naar het hier en nu. Onderwerp hier is niet de technologische ontwikkeling zelf, maar de invloed daarvan op en ontwikkeling van mens en organisatie. Oftewel sociale innovatie[2]. Want de verwachtingen en werkzaamheden veranderen: in de samenleving, op de werkplek en in de functie. En wat wordt er dan van de werknemer gevraagd? Simpel, zo lijkt het althans: bevlogen zijn in je werk. Maar wat betekent dit concreet?

Bevlogenheid is een toestand; flow in je werk, energie en toewijding. Bevlogen mensen zijn efficiënter dan andere werknemers of ondernemers. Ze kunnen bergen werk verzetten en zijn tegelijkertijd energierijk, veerkrachtig en nieuwsgierig. Vaardigheden die uiterst handig zullen zijn in de innovatieve tijden die Wiggers schetst. En het mooie is, iedereen kan bevlogen worden in zijn of haar werk.

Maar, zo blijkt uit onderzoek, stellen Schaufeli en Versteeve, slechts 20% van de werkenden is werkelijk bevlogen. Als de rest dat niet is, wat kun je dan doen om bevlogen te raken? Zelf het heft in handen nemen door middel van jobcrafting. Jobcrafting is een actieve handeling. Het omvat deels het veranderen van jouw dagelijkse taken, je samenwerking met anderen en jouw kijk op je rol. Eigenlijk is dit ‘innoveren’ of aanpassen van je werkzaamheden totdat je je eigen droombaan hebt gecreëerd.

De bevlogen presentatie van Annemarie van Gaal linkt het thema nieuwsgierigheid ook aan sociale innovatie. Haar geheel originele verhaal over haar eigen carrière belooft ons te ‘challengen’ in ons vastgeroeste patroon. Haar boodschap: organisaties kijken te weinig naar talent en potentie van kandidaten. ‘Labeling’ van mensen op basis van opleiding en cv is zonde. Je mist zoveel talent. Waarom denken in labels en diploma’s die misschien morgen al achterhaald zijn in deze snel veranderende markt? Ik kan niet helpen haar boodschap (en haar eigen energie) te linken aan de ‘toestand‘ bevlogenheid. Misschien was dat wel het thema vandaag. En dan nieuwsgierig de innovatie blijven verwelkomen, want als je bevlogen bent kun je vast met de ontwikkelingen en veranderingen omgaan.

Door: Susanne de Ridder

[1] Zie voor de achtergrond van de begrippen Singularity, Robotisering, Disruptie :
http://mindstalk.net/vinge/vinge-sing.html
https://www.ensie.nl/sander-weijers/robotisering
https://www.ensie.nl/paul-aelen/digitale-disruptie

[2] Zie voor een ruime definitie:
http://www.awti.nl/documenten/adviezen/2014/1/31/de-kracht-van-sociale-innovatie