Catch of the day
21 december 2015

Alles is emotie



Vorige week hebben wij als team een professionele fotoshoot meegemaakt. Alles werd uit de kast gehaald om het voor ons hoogst haalbare resultaat te bereiken. Niets werd aan het toeval overgelaten. Professionele visagie en hairstyling; een professionele fotograaf met assistent. De eersten kwamen om 9 uur op kantoor en tegen 14.30 uur waren we klaar. En dat voor uiteindelijk één foto. Het was een interessant samenspel waarin maar weer eens duidelijk werd dat ieder zijn vak heeft. Het mooie van deze dag was ook dat iedereen respect toonde voor de ander zijn/haar professie. Een ieder kreeg letterlijk en figuurlijk de ruimte om zijn/haar vak uit te oefenen. Als je dat naar elkaar kunt opbrengen, stimuleer je creativiteit en kun je mooie resultaten bereiken.

Nek met jaarringen

Over wat een mooi resultaat is, kun je discussiëren. En dat doen we! Het doel van deze actie was vooraf – uiteraard – bekend en ook wát we willen bereiken met het uiteindelijke resultaat. Dat doel is relatief snel op papier gezet maar om het daadwerkelijk te verwezenlijken is pas echt een kunst. Bij de eerste blik op de foto’s zagen wij (oké, we zijn vrouwen) hangende velletjes, jaarringen in een nek of moedervlekken op plotseling wel heel veel plekken. Gatsie. Wat moeten we met deze foto’s? Het doel, de krachtige setting, de poses, de belichting en het totaalbeeld werden kort uit het oog verloren. En daarmee werd meteen het vakwerk van de fotograaf teniet gedaan. Wat wilden we ook weer uitbeelden met deze foto? Een duidelijk geval van hoe moeilijk het is onderscheid te maken tussen ratio en emotie. Het blijft een lastige. Helemaal wanneer je er zelf zo dicht bij betrokken bent.

Ieder zijn vak

Discussies waarin veel emotie zit hebben wij ook in ons vak. Een opdrachtgever die zich afvraagt of ons tarief wel recht doet aan onze inspanning. “Jullie presenteren één kandidate die geweldig is, maar heeft dát nu zoveel tijd gekost?” Of, alle gedragscompetenties, vaardigheden, kennis en ervaring worden geïnventariseerd en het profiel opgesteld. Vervolgens stellen wij een kandidate voor die op papier misschien niet geheel voldoet aan de wensen zoals vermeld in het profiel, maar naar onze overtuiging perfect past bij de positie en het karakter van de leidinggevende. En zie? Alle feitelijkheden worden terzijde geschoven en er wordt puur gekozen op basis van gevoel. Intuïtie of een “klik”. Hoe je het ook wilt noemen. Dat blijft zo mooi aan ons vak. Eén van de redenen waarom onze niche nooit kan worden overgenomen door social media, digitale selectie, laat staan gerobotiseerde interventies. Wij hebben voor 70% te maken met emotie. De human interface blijft daarom uiterst belangrijk in ons werk.

Gezellig, gezellig, gezellig

Emotie speelt ook een grote rol tijdens het komende weekend: de Kerstdagen. We houden dan toch rekening met naasten en bewaren graag de lieve vrede. Voor sommigen zijn de Kerstdagen een logistiek probleem. Hoe redden we het om alle ouders te zien, wie doet wat, wanneer en met wie. Als jouw ouders nieuwe partners hebben, is het niet praktisch als jouw geliefde in een soortgelijke situatie zit. Wat doen we met moeder dit jaar? “Neem” jij haar dit jaar of zal ik het doen? Emotie rond het eten tijdens deze dagen is ook zo mooi. Vooral blijven roepen dat het om de sfeer gaat. Flink wat drank erin en dan valt alles weer mee. Half Nederland gaat gourmetten. Geen risico nemen en de culinaire handdoek in de ring gooien. Ik las een mooie zin: “gourmetten is het ganzenborden van deze tijd: gezellig, gezellig, gezellig, maar met verfijning heeft het niets te maken.”

Kwaliteit loont

Kunnen de Italianen of Fransen dan zo goed koken? Welnee. Gemiddeld genomen dan. Niet de koks maar de gewone burgers. Voor de meesten is het niet hun hobby maar zij zijn gewoon handiger. Zij eten zelf de beste kwaliteit voedsel en exporteren “de rest”; in Nederland doen we dat andersom. En misschien nog wel belangrijker: zij voorkomen stress, oftewel negatieve emotie en eten in deze tijd massaal mooie oesters, biologisch verantwoorde foie gras of rijk gevulde patés. Zij ruilen minder culinair vermogen in voor de aanschaf van superieure etenswaren. Wij Nederlanders zijn minder van de smaakbeleving. Vinden een olijfolie uit de supermarkt waar extra vergine op staat al heel wat. Een brie met rondom witte randen is toch ook brie. Maar er bestaat verschil tussen kaas en kaas, paté en paté en vlees en vlees. Probeer het. Je proeft het.

Ik wens iedereen een emotioneel positief weekend: stressvrij en met een gevoel van vreugde, blijheid en gelukzaligheid. Koester de warmte van de mensen om je heen. Maar natuurlijk ook met lekker eten en fijne wijnen. Lukt je dat niet? Er zijn genoeg restaurants waar je tegen schappelijke prijzen een gerechtje kunt bestellen. Ga je toch gourmetten? Kan hoor, maar koop kwaliteit. Dat loont.



Reacties via Disqus